Accéder au contenu principal

The Economic Reconciliation Law Would be the End of the Tunisian Revolution

Last summer, the Tunisian government  had already tried to pass a law, known as the economic reconciliation law, and that would allow people who stole public funds and committed other financial crimes to enjoy amnesty for past crimes. That  draft law was proposed by the President of the Republic. It stirred controversy among politicians, anti-corruption activists and ordinary citizens. Several Tunisians had repeatedly  taken to the streets to show their opposition to such a law allowing the most corrupted people of the old regime to escape accountability. 

At the time, the protests halted the parliamentary debate on the bill. Nevertheless, on June 29, 2016 , the general committee on legislation started to debate it again. The members were asked to adopt the law in a plenary session before the summer recess starting in few days. Again, the law sparked controversy . Several Tunisian and International organizations  of the civil society expressed their opposition to the adoption of the law. Anti-corruption activists took to the streets in the capital as well as in several  Tunisian cities and villages. 

A youth campaign  " Manich Masmah " ( I do not pardon) organized several  demonstrations including a big one in the capital



 It also  called for a  larger national   demonstration on July 25th, 2016. 



Personally, I think that every person that respects the Tunisian revolution and believes in its goals should oppose this economic reconciliation law. To begin with I am opposing this economic reconciliation law out of respect for  the Tunisian revolution, its martyrs,  its wounded who did not get the appropriate health care yet,  and  everyone who made sacrifices for it. It is true that the project of law is talking about reconciliation but it is rather an amnesty to the corrupted people who are behind the worsening of the situation in Tunisia and the rise of the authoritarian regime. It is an attack on the gains of the revolution. When it proposed this law the government in place pretended that the aim is the fulfillment of economic prosperity. But can we fulfill economic prosperity by allowing the corrupted people that led us to an awful economic situation to enjoy impunity and escape accountability? Can we fulfill economic prosperity by not respecting laws? 

This reconciliation law is in contradiction with the new Tunisian Constitution that was applauded by the entire world after its enactment. It is in contradiction with the Transitional Justice Law enacted in 2013. It is in contradiction with the International treaties and conventions about  the Transitional Justice Processes. It is in contradiction with the promises of the Government who had committed to fight corruption and impunity. 

Tunisians deserve to know the truth. They deserve to enjoy their right to accountability as to corruption and human rights violations.  The transitional justice process should include different steps: truth, justice reparations, and accountability. We cannot talk about reconciliation while ignoring these different stages. Moreover granting corrupted people amnesty would encourage them to keep on being corrupted and would not help Tunisian economy. 

What about the rights of the victims? What about reparations? 
Why did Tunisians revolt in 2011 ? 

This is why I will keep on fighting against the adoption of the economic reconciliation law and this is why I am urging very free Tunisian citizen to oppose it . 


You can see more photos here : 





Commentaires

Posts les plus consultés de ce blog

حنان أو قصة "حارقة "

أحيانا تضعك الصدفة أو القدر أمام مواقف لا تنساها أبدا أو أشخاصا يتركون أثرهم على حياتك الى اخر يو م فيها … فلا تنساهم . سافرت الى مدينة كوزنشا الصغيرة في جنوب ايطاليا من اجل تسلّم جائزة منحتني اياها احدى المنظمات كتكريم على مجهوداتي من اجل دعم الثقافة المتوّسطية أو هكذا ارتأت لجنة التحكيم المتكوّنة من اساتذة من السوربون الفرنسية و عديد الجامعات الايطالية العريقة و في طريق العودة … قابلت حنان … وصلت الى المطار باكرا و قمت باجراءات التسجيل و دخلت قاعة الرحيل حيث جلست وحيدة مع كتابي … فجأة تقدّمت منّي فتاة متحجّبة عربية الملامح و طرحت عليّ مجموعة من الاسئلة باللغة الايطالية... حتما فهمتها فالايطالية و الفرنسية لغتي الثانية متشابهتان وسرعان ما لمحت الجواز الاخضر بين يديها فغمرتني سعادة كبرى … ها انّي قد وجدت رفيقة للسفر تؤنس وحدتي … فلقد أتعبتني الوحدة التي أعيشها في كلّ سفرة و تعدّد ت السفرات و الدعوات لالقاء محاضرات و المشاركة في نقاشات
رسمت ايتسامة عريضة على وجهي و أجبتها عن سؤالها باللهجة التونسية تبادلنا اطراف الحديث لبعض الوقت و تطّرقنا الى مواضيع مختلفة و لمّا وصلنا الى مو…

Le droit à la différence par Zohra Ben khoud

L'auteure de ce texte est une jeune fille , une lycéenne au lycée Pilote de Kairouan. 
Parfois , je me pose des questions du genre  pourquoi on n'est pas tous nés au même endroit , au même jour, à la même heure ? Pourquoi il y' a t il deux sexes ? Pourquoi homme et femme ? Pourquoi blanc et noir ? Pourquoi mince et gros ? je réalise alors que cette différence avec laquelle on est venu au monde , assure l'échange culturel , la richesse intellectuelle , la diversité et la variété sociale . La preuve, sous le même toit , on trouve un homme et une femme , sans qui , il n'y aura pas de reproduction . J'en déduis alors qu'il faut être différent pour avancer . Différent de sexe , de religion , d'ethnique , tout cela ne peut être que bénéfique et enrichissant pour tout un chacun . On s'accepte en fin de compte pour la simple raison qu'on est génétiquement différent .
Toutefois , en grandissant , on essaie de tout créer à nouveau . Dieu nous …

الكارتي هو الحل

المدة لخّرة  شفنا برشة هزّان و نفضان في تونس و  خاصّة على الشبكة الافتراضية  برشة فتاوي برشة اقامة حدود و اباحة  دماء و دعوات للقتل و التقتيل ; و قطع اليدين و الرجلين من خلاف  و هذا الكلّو بالطبيعة باسم الاسلام و المحافظة على الهويّة العربية الاسلامية   و من ناس لا علاقة لهم بالاسلام بمعنى سوّد وجهك ولّي فحّام و اخرج افتي على الشعب . اما كي نركّزو في الحكايات هاذي الكلّ و في نوع السبّ اللي قاعدين يستعملو فيه أصحاب النفوس المريضة الذي يدّعيو في حماية الاسلام نلقاو اللي المشكلة في الجنس بالعامية التونسية النيك    و في المراة  . الناس هاذم من نوع اللي ما يلحقش على العنبة يقول شبيها قارصة  ناس شايحين و  مكحوتين و مكبوتين  و محرومين . تي هي حكاية العبدليّة كي تجي تشوفها قيّمت البلاد و ما قعّدتهاش على  خاطر فرفور و كلسون.اي اي المشكلة الكلّ و حرقان مراكز و تكسير و ضارب و مضروب على البزازل و الفرافر   .هاذم جماعة الصابونة الخضراء جماعة مادام لامان عمرهم لا شمّوا ريحة الانثى . هاذم هاك اللي نهارين قبل ما يسيّب اللحية و يلعبها سلفي و متديّن و يوّلي يعطي في الحكم و المواعظ كانوا م…