Accéder au contenu principal

osce Handbook on Monitoring freedom of Peaceful Assembly :Six Guiding Principles for Peaceful Assembly

principle 1  Presumption in favour of holding assemblies. As a fundamental right, freedom of peaceful assembly should, insofar as possible, be enjoyed without regulation. Anything not expressly forbidden in law should be presumed to be permissible, and those wishing to assemble should not be required to obtain permission to do so. A presumption in favour of the freedom should be clearly and explicitly established in law.


principle 2 . The state’s duty to protect peaceful assembly. It is the responsibility of the state to put in place adequate mechanisms and procedures to ensure that the freedom of assembly is enjoyed in practice and is not subject to unduly bureaucratic regulation.

principle 3 . Legality. Any restrictions imposed must have a formal basis in law. The law itself must be compatible with international human rights law, and it must be sufficiently precise to enable an individual to assess whether or not his or her conduct would be in breach of the law, and what the consequences of such breaches would likely be.

principle 4. Proportionality. Any restrictions imposed on freedom of assembly must be proportional. The least intrusive means of achieving the legitimate objective being pursued by the authorities should always be given preference. The dispersal of assemblies may only be a measure of last resort. The principle of proportionality thus requires that authorities not routinely impose restrictions that would fundamentally alter the character of an event, such as routing marches through outlying areas of a city. The blanket application of legal restrictions tends to be overly inclusive and thus fails the proportionality test because no consideration is given to the specific circumstances of the case in question.

principle 5. Good administration. The public should know which body is responsible for taking decisions about the regulation of freedom of assembly, and this must be clearly stated in law. The regulatory authority should ensure that the general public has adequate access to reliable information, and it should operate in an accessible and transparent manner.

principle 6. Non-discrimination. 
a.    Freedom of peaceful assembly is to be enjoyed equally beveryone. In regulating freedom of assembly, the relevant authorities must not discriminate against any individual or group on any ground such as race, colour, sex, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth, or other status. The freedom to organize and participate in public assemblies must be guaranteed to both individuals and corporate bodies; to members of minority and indigenous groups; to both nationals and non-nationals (including stateless persons, refugees, foreign nationals, asylum seekers, migrants, and tourists); to both women and men; and to persons without full legal capacity, including persons with mental illness.
b.    The law must recognize the child’s right to participate in and organize peaceful assemblies. With due regard to the evolving capacity of the child, the right of children to organize an assembly may be subject to restrictions such as a certain minimum age for organizers or a requirement that the consent of their parents or legal guardians be obtained.
c.    Freedom of assembly of police or military personnel should not be restricted unless the reasons for the restriction are directly connected with their service duties, and only to the extent absolutely necessary in light of considerations of professional duty.

Commentaires

Posts les plus consultés de ce blog

حنان أو قصة "حارقة "

أحيانا تضعك الصدفة أو القدر أمام مواقف لا تنساها أبدا أو أشخاصا يتركون أثرهم على حياتك الى اخر يو م فيها … فلا تنساهم . سافرت الى مدينة كوزنشا الصغيرة في جنوب ايطاليا من اجل تسلّم جائزة منحتني اياها احدى المنظمات كتكريم على مجهوداتي من اجل دعم الثقافة المتوّسطية أو هكذا ارتأت لجنة التحكيم المتكوّنة من اساتذة من السوربون الفرنسية و عديد الجامعات الايطالية العريقة و في طريق العودة … قابلت حنان … وصلت الى المطار باكرا و قمت باجراءات التسجيل و دخلت قاعة الرحيل حيث جلست وحيدة مع كتابي … فجأة تقدّمت منّي فتاة متحجّبة عربية الملامح و طرحت عليّ مجموعة من الاسئلة باللغة الايطالية... حتما فهمتها فالايطالية و الفرنسية لغتي الثانية متشابهتان وسرعان ما لمحت الجواز الاخضر بين يديها فغمرتني سعادة كبرى … ها انّي قد وجدت رفيقة للسفر تؤنس وحدتي … فلقد أتعبتني الوحدة التي أعيشها في كلّ سفرة و تعدّد ت السفرات و الدعوات لالقاء محاضرات و المشاركة في نقاشات
رسمت ايتسامة عريضة على وجهي و أجبتها عن سؤالها باللهجة التونسية تبادلنا اطراف الحديث لبعض الوقت و تطّرقنا الى مواضيع مختلفة و لمّا وصلنا الى مو…

Le droit à la différence par Zohra Ben khoud

L'auteure de ce texte est une jeune fille , une lycéenne au lycée Pilote de Kairouan. 
Parfois , je me pose des questions du genre  pourquoi on n'est pas tous nés au même endroit , au même jour, à la même heure ? Pourquoi il y' a t il deux sexes ? Pourquoi homme et femme ? Pourquoi blanc et noir ? Pourquoi mince et gros ? je réalise alors que cette différence avec laquelle on est venu au monde , assure l'échange culturel , la richesse intellectuelle , la diversité et la variété sociale . La preuve, sous le même toit , on trouve un homme et une femme , sans qui , il n'y aura pas de reproduction . J'en déduis alors qu'il faut être différent pour avancer . Différent de sexe , de religion , d'ethnique , tout cela ne peut être que bénéfique et enrichissant pour tout un chacun . On s'accepte en fin de compte pour la simple raison qu'on est génétiquement différent .
Toutefois , en grandissant , on essaie de tout créer à nouveau . Dieu nous …

الكارتي هو الحل

المدة لخّرة  شفنا برشة هزّان و نفضان في تونس و  خاصّة على الشبكة الافتراضية  برشة فتاوي برشة اقامة حدود و اباحة  دماء و دعوات للقتل و التقتيل ; و قطع اليدين و الرجلين من خلاف  و هذا الكلّو بالطبيعة باسم الاسلام و المحافظة على الهويّة العربية الاسلامية   و من ناس لا علاقة لهم بالاسلام بمعنى سوّد وجهك ولّي فحّام و اخرج افتي على الشعب . اما كي نركّزو في الحكايات هاذي الكلّ و في نوع السبّ اللي قاعدين يستعملو فيه أصحاب النفوس المريضة الذي يدّعيو في حماية الاسلام نلقاو اللي المشكلة في الجنس بالعامية التونسية النيك    و في المراة  . الناس هاذم من نوع اللي ما يلحقش على العنبة يقول شبيها قارصة  ناس شايحين و  مكحوتين و مكبوتين  و محرومين . تي هي حكاية العبدليّة كي تجي تشوفها قيّمت البلاد و ما قعّدتهاش على  خاطر فرفور و كلسون.اي اي المشكلة الكلّ و حرقان مراكز و تكسير و ضارب و مضروب على البزازل و الفرافر   .هاذم جماعة الصابونة الخضراء جماعة مادام لامان عمرهم لا شمّوا ريحة الانثى . هاذم هاك اللي نهارين قبل ما يسيّب اللحية و يلعبها سلفي و متديّن و يوّلي يعطي في الحكم و المواعظ كانوا م…